Najjači kad je najpotrebnije
Škoda Volkswagenov “pojas za spasavanje”
Za 35 godina koliko je u vlasništvu Volkswagena češka Škoda je prešla trnovit put od pomoćnog brenda za jeftini rebrending njemačke automobilske tehnologije do proizvođača koji zahvaljujući racionalnom pristupu održava matičnu kompaniju na površini i ne da joj da ekonomski potone…
Češka Škoda danas je neočekivano snažan stub stabilnosti, koji matičnu Volkswagen grupu drži na površini i ne da joj da se ekonomski utopi. Podsjećamo da Volkswagen AG, kao jedna od najvećih automobilskih grupacija na svijetu, danas okuplja impresivnu paletu brendova od velikoserijskih proizvođača poput Volkswagena, Škode i Seata, preko Audija, Cuprе i Porschea, pa sve do ultra-luksuznih brendova kao što su Bentley i Lamborghini.

Ipak, uprkos širini ponude i globalnoj prisutnosti, VAG grupa već godinama pokušava da se vrati na poziciju apsolutnog svjetskog lidera u automobilskoj industriji, koju je posljednji put imala prije izbijanja “Dieselgate afere”. Taj udarac iz 2015. godine nije bio samo reputacijski već strateški, finansijski i organizacioni, a njegove posljedice i danas se jasno osjećaju.

U međuvremenu, Volkswagen je pokušao da se restrukturiše. Brend koji u samom imenu nosi ideju „narodnog automobila“ sve otvorenije koketira s luksuzom, digitalizacijom i visokom cijenom, nerijetko ulazeći u prostor koji tradicionalno pripada Audiju ili čak Porscheu. Simbol tog identitetskog lutanja postala je i nedavno zatvorena „staklena fabrika“ u Dresdenu, inače najmoderniji proizvodni pogon Volkswagena, gdje se nekada ručno sastavljao Phaeton – automobil zamišljen kao direktni rival Mercedesove S-klase. Danas je taj pogon ugašen, a s njim i ideja o Volkswagenu kao proizvođaču skupocjenih premium automobila.

Istovremeno, cijela VAG grupa prolazi kroz bolnu racionalizaciju. Prema zvaničnim planovima, do 2030–2035. godine ovaj koncern namjerava da ukine desetine hiljada radnih mjesta, dok je značajan broj zaposlenih već napustio kompaniju kroz programe dobrovoljnog odlaska, restrukturiranja i zatvaranja pojedinih pogona.

Sve to ukazuje na duboku krizu identiteta i strategije, posebno u eri ubrzane elektrifikacije koja jednostavno nije ispunila očekivanja čelnika kompanije, ali ni kupaca koji su do tada njemački brend identifikovali uglavnom kroz snažne, ekonomične i pouzdane TDI agregate. U takvom turbulentnom ambijentu češka Škoda pokazala se kao najjača karika, koja svoj uspjeh temelji na racionalnom pristupu i dobro izvaganom odnosu uloženog i dobijenog kroz finalnu cijenu.
Podsjećamo da je proces ulaska Škode u sastav Volkswagen grupe započeo još krajem 1990. godine, kada je tadašnja Čehoslovačka dala saglasnost za prodaju državnog udjela njemačkom koncernu. U tom trenutku, Škoda je bila tehnički zastarjela marka, s ograničenim tržišnim dometom i skromnim ambicijama. Danas, 35 godina kasnije, uloge su se na neki način zamijenile. Škoda se profilisala kao racionalan, pragmatičan i tržišno precizno pozicioniran brend koji nudi više prostora, funkcionalnosti i „stvarne vrijednosti“ za novac od svojih direktnih rođaka iz Wolfsburga. Upravo ta filozofija, bez pretjeranog luksuza i tehnoloških eksperimenata, pokazala se kao dobitna karta u vremenu opšte nesigurnosti.

Iako Škoda u svojim zvaničnim komunikacijama snažno ističe električne modele, realnost prodaje u tri kvartala 2025. godine pokazuje drugačiju sliku. Električni Enyaq sa 42 hiljade isporuka u odnosu na prošlogodišnje 33 bilježi rast, ali i dalje čini relativno mali dio ukupne prodaje, dok novi Elroq sa 50-ak hiljada prodatih jedinica tek traži svoje mjesto na tržištu i ne donosi očekivanu revoluciju. Ukupan udio električnih vozila ostaje nizak, posebno na tržištima centralne i istočne Evrope. Za razliku od nekih ostalih brendova unutar VAG-a, Škoda nije agresivno forsirala prelazak na struju. Zadržala je snažnu ponudu klasičnih modela s benzinskim i dizel motorima, kao i hibridnim opcijama – i to joj se sada vraća.

Nosilac prodaje kako u svijetu tako i kod nas i dalje je Octavia, model koji već godinama igra ulogu “zlatne koke” češkog brenda. Upravo zahvaljujući takvim automobilima, Škoda je u prva tri kvartala ove godine zabilježila snažan rast isporuka i postala jedan od rijetkih brendova unutar grupe s jasno pozitivnim trendom (14,1% više nego 2024. Godine). Bez tog rasta, ukupni rezultat Volkswagen grupe bio bi negativan.

Drugim riječima, da nije Škode, VAG bi danas bilježio pad prodaje na godišnjem nivou. Dok Škoda, te Seat i Cupra (+4,1%) drže Volkswagenovu “glavu” iznad vode, premium brendovi bilježe pad. Tu se posebno ističe Porsche (-6%), čiji pad prodaje mnogi povezuju s prebrzim i nedovoljno pripremljenim uvođenjem električnih modela. Tržište nije adekvatno pripremljeno, infrastruktura kasni, a tradicionalni kupci nisu spremni da se tako lako odreknu karaktera i emocije koje su Porsche učinile legendom.

Slični problemi, iako u manjem obimu, pogađaju i Audi (-4,8%), Bentley (-2%) i Lamborghini (-3,2%) što dodatno naglašava paradoks trenutne situacije: najskuplji brendovi vuku grupu unazad, dok je „razumni“ Škoda i Seat, te sportska, ali cjenovno prihvatljiva Cupra guraju naprijed. U vremenu kada se očekivalo da će elektrifikacija biti spas, pokazuje se da su realna potražnja, cijena i funkcionalnost i dalje presudni faktori. Škoda to razumije bolje od većine, dok Volkswagen grupa iako razvija strategiju na brojnim “ekonomskim podacima i analizama” još uvijek traži pravi odgovor, koji je gledajući iz ugla Škode, Seata i Cupre više nego očigledan.