Test - Troškovi putovanja na CNG

Od Banjaluke do Beograda i nazad na gas

Nakon što smo potvrdili visok stepen ekonomičnosti CNG goriva u domaćim okvirima na relaciji između Banjaluke i Sarajeva s testnom Škodom Octavijom G-Tech, koja ima fabričku CNG instalaciju, isti test ponovili smo na dužoj i zahtjevnijoj relaciji Banjaluka–Beograd–Banjaluka...
23 Juli 2025

Od Banjaluke do Beograda i nazad na gas

Nakon što smo provjerili troškove putovanja na CNG sa Škodom Octavijom na relaciji Banjaluka–Sarajevo i nazad, zbog vjerodostojnosti podataka odlučili smo ponoviti test, ali ovoga puta otisnuti se na nešto drugačiju dionicu: iz Banjaluke do Beograda i nazad. Uz analizu dostupnih putnih pravaca odlučili smo se na dionicu dugu 320 km u kojoj bismo kombinovali različitu dinamiku vožnje i putno okruženje – sa auto-puta i magistrale do gradskih ulica – jer bismo na taj način najbolje mogli utvrditi kakav je „životˮ sa CNG-om i kako izgleda jedan ovakav put u realnim uslovima vožnje.

20250611 185000

Polazna tačka ovog testa bila je benzinska stanica Nestro u Lazarevu (u Banjaluci). Standardno, sipamo oba energenta „do čepaˮ i upuštamo se u avanturu praveći prve kilometre auto-putem prema Doboju, a potom magistralnom cestom do Modriče. Tempomat podešavamo na 130 km/h, u skladu sa ograničenjem, a putni računar pokazuje aktivnu potrošnju od tri do maksimalnih 4,5 kg, zavisno od konfiguracije terena. Vožnja auto-putem ni u jednom kontekstu ne sugeriše da se radi o alternativnom pogonu – apsolutno nema nikakve razlike u odnosu na 1.5 TSI benzinski pogon, koji smo svakako imali priliku ranije testirati.

IMG 8866

Magistralnim putem poštujemo ograničenja i krećemo se, zavisno od propisa, od 50 do 80 km/h. U oba slučaja testna Octavia je zahvalna i ne prelazi tri kg prosječne potrošnje, dok nismo potrošili ni kap benzina, što je očekivano kod ovog sistema koji je u stanju sve vrijeme raditi isključivo na CNG. Na ulasku u Modriču pravimo prvu pauzu na benzinskoj stanici Nestro, gdje se osvježavamo i pripremamo za dalje putovanje prema graničnom prelazu Svilaj, koji je bio na pola prvog dijela puta. Redovno stanje bez gužve na graničnom prelazu omogućilo nam je da bez dužeg čekanja pređemo granicu, dok nam putni računar obećava još 310 km dometa na CNG i 140 km dometa na benzin. 

IMG 8882

Pred samim Beogradom odlučili smo napraviti još jednu pauzu, a kao ciljno odredište postavili smo benzinsku stanicu Knez Petrol u Šimanovcima gdje, iako nam putni računar obećava još 160 km dometa na CNG, ipak dopunjavamo gorivo do vrha, te posežemo za osvježenjem i sebe i testne Octavije. Cijena po kilogramu iznosi 130 dinara, što je otprilike oko 2,10 KM, a ukupan račun za 10 kg plina bio je nešto više od 20 KM. Zanimljivo, nakon sipanja, putni računar sada pokazuje maksimalni domet od 500 km na CNG i 150 dodatnih kilometara na benzin, što nam sugeriše da smo vozili poprilično ekonomično, iako ni u jednom trenutku nije bilo kompromisa u vožnji. Na ulazu u glavni grad Srbije dočekuju nas uobičajene gužve, što nam svakako ne predstavlja problem, jer ćemo na ovaj način doći do što „iskrenijihˮ brojki.

DJI 20250611204539 0043 D

Iako detaljnu matematiku ostavljamo za kraj, već nam je bilo jasno da smo potrošili 3,5 kilograma CNG-a u prosjeku na dionici dugoj 350 km, a vozili smo prosječnom brzinom od 72 km/h. Benzina nismo potrošili ništa, što bi značilo da smo u Beograd stigli za vrijednost od oko 25 KM. U popodnevnim satima krećemo nazad za Banjaluku istom rutom kojom smo i došli. Budući da popodnevni sati znače i manje gužve na cesti, tempo vožnje je bio nešto jači pa je tako i potrošnja neznatno uvećana. 

IMG 8910

Bitno je napomenuti kako testna Octavia, bez obzira na to koje gorivo koristi za pogon, ne pokazuje nikakvu razliku pa su tako i prestizanja ,,na CNGˮ bila ,,mačji kašaljˮ. Uz poneku kratku pauzu, opuštenu i relaksiranu vožnju, stižemo i konačno na početnu tačku – benzinsku stanicu Nestro u Lazarevu. Došlo je vrijeme da još jednom, posljednji put za danas, naspemo ,,do čepaˮ i vidimo šta nam računica za kraj kaže. Ukupno nam staje oko 14 kg, a cifra je čak ispod 29 KM. 

20250611 161520

Računica je na kraju jasna! CNG je više nego jeftino gorivo za putovanje, a automobil sa CNG instalacijom ni najmanje nije zaostajao po pitanju udobnosti u vožnji ili osjećaja za upravljačem. Naprosto, da nismo znali da je CNG pogonsko gorivo, ni po čemu ne bismo mogli zaključiti. S druge strane, cjenovno gledano, nema goriva koje mu može parirati jer smo do Beograda iz Banjaluke i nazad potrošili tek 60 KM, dok bi benzin ili dizel sa prosječnom potrošnjom tipičnom za ovu dionicu i ovakvo saobraćajno okruženje iznosili između 95 i 110 KM, što je u prosjeku oko 70% skuplje za eksploataciju. Na kraju je onda jednostavno izračunati kolika bi to ušteda bila za flotne kupce – ukratko, stotine hiljada maraka. 

20250611 161542

UPOREĐIVANJE S DIZELOM
Put: Banjaluka–Beograd–Banjaluka
Pređena kilometraža: 660 km
Prosječna brzina: 78 km/h

DJI 20250611204431 0041 D

CNG:
Prosječna potrošnja (CNG): 3,6 kg / 100 km
Prosječna cijena po litri: 1,98 KM
Cijena puta: oko 60 KM

20250611 223625

Benzin/Dizel:
Prosječna potrošnja: 6–7 l / 100 km
Prosječna cijena po litru: 2,40 KM
Cijena puta: 95–110 KM

IZDVOJENI TEST


Test – Geely Starray 1.5 7DCT

Kineska inovativnost i švedska tradicija

Svjetski poznati kineski automobilski brend Geely, koji je poznat i kao vlasnik Volva, na doma...