Nova era dizajna
Zašto automobili danas imaju podijeljena svjetla?
LED dnevna svjetla odavno su prestala biti samo funkcionalna i postala su estetski element. Smještena visoko, podsjećaju na svjetlosne obrve, dok su glavna svjetla – za kratka i duga svjetla – premještena niže, u branik ili u dublje dijelove karoserije...
Današnji automobili „gledaju svijet” potpuno drugačijim očima – uskim, oštrim i tehnološki sofisticiranim. LED dnevna svjetla (DRL) postala su glavni vizuelni potpis, dok su glavna svjetla često skrivena niže, u braniku, gotovo neprimjetna ili integrisana u skulpturalne linije karoserije. To je dizajnerski jezik podijeljenih svjetala koji je sve češći kod SUV-ova, limuzina i crossovera. Iako je prvobitno nastao iz tehničkih razloga, danas je prerastao u prepoznatljivo stilsko obilježje.
.webp)
Primjeri su brojni: Ferrari Purosangue s gotovo nevidljivim svjetlima iznad velikih otvora za vazduh, ili korejski Hyundai Kona i Tucson, koji su na ovoj ideji izgradili čitav svoj vizuelni identitet. Sličan pristup usvojili su i brojni Citroën modeli.
Kod Ferrarija Purosangue ovaj koncept dobija sportski, gotovo ekstreman karakter, dok Hyundai Santa Fe i nova Kona svjetlosni potpis pretvaraju u pravu grafičku masku, a često i preko cijele širine vozila.

Citroën C5 X, koji nasljeđuje ideje koncepta C-Xperience (2016), postavlja svjetlosni potpis visoko, integrisan u dvostruki chevron, dok su glavna svjetla skrivena ispod.
Sličan pristup vidi se i kod nove Lancie Ypsilon, gdje gornji LED potpis u obliku stilizovanog kaleža simbolizuje eleganciju, a svjetla su spuštena i diskretno sakrivena u branik.

Ovo nije samo tehničko rješenje – riječ je o novom vizuelnom jeziku u kojem svjetlo postaje tanje, oštrije i sofisticiranije, stvarajući futuristički, ponekad i robotski izraz automobila.
.webp)
Uz podjelu svjetlosnih funkcija pojavila se i ideja svjetlosne trake kao povezujućeg elementa. Mnogi brendovi spajaju DRL-ove u kontinuiranu LED liniju kao što to rade Volkswagen ID.4, Cupra Tavascan ili novi smart modeli, dok drugi poput Škode Enyaq i Peugeota 308 stvaraju svjetlosne „maske” s kristalnim efektom. Audi Q6 e-tron i BMW i7 eksperimentišu s izuzetno tankim LED grupama koje su, iako u klasičnom položaju, razlomljene poput dragulja i dinamički osvijetljene.

Najradikalniji primjer je Tesla Cybertruck, sa jednom jedinom horizontalnom LED trakom koja se proteže duž cijelog poklopca motora – čist, grafički znak bez klasičnih svjetala. Glavna svjetla su potpuno skrivena u branik, gotovo nevidljiva dok nisu uključena.

U svim ovim slučajevima svjetlo gubi svoju čisto tehničku funkciju i postaje izražajno sredstvo, simbol brenda i oblik potpisa. Prava svjetla su sve manja, skrivenija, gotovo neprimjetan dok ne zatrebaju.

S dolaskom električnih automobila i nestankom klasične maske hladnjaka, prednji dio vozila dobija novu ulogu i postaje lice identiteta. Dnevna svjetla i podijeljeni farovi najavljuju tu budućnost: svjetlo više nije samo izvor osvjetljenja, već aktivni element izraza i komunikacije.

Koncepti poput BMW i Vision Dee uvode interaktivne LED panele koji zamjenjuju tradicionalne farove, dok kineski proizvođači poput HiPhi, Xpeng i BYD razvijaju svjetla koja mijenjaju oblik, boju i sekvencu u zavisnosti od situacije.

Kako tradicionalna svjetla nestaju u sjenama karoserije, svjetlo se pomjera naviše prema haubi postajući priča ispričana svjetlom, novi način na koji automobil „izražava lice”. Klasične „oči” više ne postoje sada su to digitalni pogledi budućnosti.