Test – KGM Tivoli 1.5 T-GDI 4x4
Skupocjena tehnologija u formatu gradskog SUV-a
Iako je na domaćem tržištu deklarisan kao novitet, KGM Tivoli je zapravo jedan od najdugovječnijih modela u klasi, a činjenica da se proizvodi već punih deset godina ujedno je i najbolja preporuka za sve one koji traže pouzdan SUV gradskog formata s opcionim 4x4 pogonom...
Nekada poznat kao SsangYong, južnokorejski proizvođač SUV modela godinama je gradio reputaciju robustnog terenca s karakterom. S novim identitetom i novim imenom – KG Mobility, odnosno KGM – kompanija jasno poručuje: ulazimo u budućnost mobilnosti. Iako ime SsangYong zvanično odlazi u istoriju krajem maja 2024, modeli poput Tivolija pokazuju da KGM zadržava ono najbolje iz svoje prošlosti, sada u modernijem i naprednijem izdanju.

Na sedmodnevnom testu imali smo priliku isprobati Tivoli s paketom opreme Style. Riječ je o kompaktnom SUV-u B-segmenta. Pokreće ga živahni 1,5-litarski turbo-benzinski motor sa 163 KS. Živahni benzinac uparen je sa šestostepenim ručnim mjenjačem i pogonom na sve točkove, kojeg se većina proizvođača u međuvremenu jednostavno odrekla zbog sve veće popularnosti pristupačnih krosovera s prednjim pogonom.

Tivolijeva pogonska kombinacija nudi uzornu dinamiku, uz dobru upravljivost i kultivisan rad kako samog motora tako i prenosa. Elektronski kontrolisani 4x4 pogon moguće je i manuelno blokirati tasterom ispred mjenjača. Na asfaltu on omogućava viši stepen sigurnosti i poboljšava upravljivost, dok u off-road uslovima imate utisak kako ste za upravljačem ozbiljnog SUV-a čiji je maksimum određen kvalitetom pneumatika i klirensom od 18 centimetara.

Mada karoserijski SUV nije kockast u istoj mjeri, mnogim detaljima i gabaritima neodoljivo nas je podsjetio na Škodu Yeti. Osim gotovo u milimetar iste dužine, klirensa i uzornih manevarskih mogućnosti, koje postiže zahvaljujući međuosovinskom razmaku od 2,6 metara, Tivoli ima i specifično zasječeno staklo na vozačevim vratima, koje je rezultat A-stuba zakošenog na isti način kao kod Yetija.

Dizajn korejskog modela je specifičan, neobičan i originalan. Prošlogodišnje osvježenje koje je ispratilo rebrendiranje SssangYonga u KGM donijelo je dozu svježine i nekoliko modernih detalja, koji su u određenoj mjeri skrenuli pažnju s činjenice da je riječ o automobilu predstavljenom prije punih deset godina.

Međutim, gledajući njegove savremenije konkurente, njegove „godineˮ ipak nije moguće tako lako sakriti. I pored toga, Tivoli se izdvaja iz mase korejskim stilskim pečatom i specifičnim stavom. Zadnjim redizajnom dobio je novi prednji branik i proširenu rešetku hladnjaka. Tu su i specifična LED svjetla za maglu u trostrukom rasporedu u čijem dizajnu ima nešto sportsko, a prije svega moderno.

Zadnji dio se nije puno mijenjao s godinama, mada zahvaljujući providnom kućištu ni on ne djeluje kao da je predstavljen tako davno. U skladan dizajn uklapaju se i 16-inčni aluminijumski točkovi s pneumaticima dimenzija 205/60, koji se s popriličnom sigurnošću nose s najlošijim domaćim putevima.

Prošlogodišnja modernizacija, iako je vidljiva i svana, opet je značajno izraženija u kabini, gdje vozača dočekuje savremeno radno okruženje sa kombinacijom modernih digitalnih sadržaja i veoma funkcionalnih klasičnih rješenja. Za svaku pohvalu je i trokraki upravljač koji pod rukama pruža odličan osjećaj u vožnji, mada je kao i većina njegovih savremenika zbog snažnog servo uređaja poprilično lagan.
.webp)
Sa dužinom od 4225 mm i međuosovinskim razmakom od 2,6 metara, dimenzije Tivolija su ostale u okvirima klase. Visina je 1613 mm, odnosno 1621 mm kada su ugrađeni krovni nosači koje smo imali na testnom modelu. Dimenzijski okvir svrstava ga u klasu u kojoj su danas najpopularniji modeli kao što su: Suzuki Vitara i S-Cross, odnosno Škoda Kamiq, Toyota Yaris Cross, Seat Arona,

Volkswagen T-Roc, Peugeot 2008, Opel Mokka, Dacia Duster i sve veći broj kineskih pridošlica.
Rijetki od njih još imaju 4x4 pogon, što bi trebalo da bude i glavni Tivolijev adut za izdvajanje u klasi koja bez imalo sumnje trenutno ima najveći broj suprotstavljenih konkurenata.

Iako je dugačak, po gabaritima pozicioniran na pola puta između gradske i kompaktne klase, Tivoli u kabini nudi toliko prostora kao da je riječ o dvadesetak centimetara dužem modelu. Taj iznenađujući komfor najočigledniji je na zadnjoj klupi, gdje i osobe košarkaškog rasta mogu da sjede bez dodirivanja stropa, dok je onima nižim natprosječno udobno.

Odličan rezultat i, rekli bismo, nužan kvalitet više u današnje vrijeme, kada su mnogi modeli zbog „forsiranjaˮ sigurnosnih standarda žrtvovali kabinski prostor. Enterijer odražava posvećenost udobnosti i funkcionalnosti. Korišteni materijali i završna obrada jesu iznad očekivanja za B-segment. Uprkos nedavnom podmlađivanju, godine se vide, ali ne u onoj mjeri u kojoj biste očekivali od modela starog deset godina.

Kabina je veoma dobro izolovana od buke i vibracija zahvaljujući upotrebi čelika visoke čvrstoće, te kvalitetnoj zvučnoj izolaciji limenih panela i nosivih stubova u koje je po KGM-ovim navodima ubrizgana specijalna pjena.

Vožnja je tiha, čak i pri višim brzinama, dok se snažno vješanje i šasija odlično nose s lošim kvalitetom domaćih puteva. Ispred vozača su savremeni digitalni instrumenti projektovani na 10,25-inčnom ekranu, dok centralnu konzolu upotpunjuje devetoinčni HD ekran osjetljiv na dodir sa podrškom za Apple CarPlay, Android Auto i DAB+ radio.

Automatska dvozonska klima sa dodirnim komandama djeluje savremeno, a u ugodne detalje spadaju i kožom presvučeni upravljač, ručica mjenjača i centralni naslon za ruku. Sve je veoma solidno, čvrsto sklopljeno i odaje utisak da će tako ostati još dugi niz godina.

Uprkos iznenađujuće prostranom i komfornom enterijeru shodno njegovoj dužini, korejski dizajneri ostavili su dovoljno prostora i za funkcionalan prtljažnik čija osnovna zapremina iznosi 432 litra, što je većini vozača dovoljno za svakodnevne potrebe. Ko očekuje više, teško će to pronaći u okvirima klase kojoj Tivoli pripada, tako da korejski model i u ovom segmentu ima adekvatan adut da se suprotstavi konkurenciji.

Da sumiramo – uz čvrstu i robusnu karoseriju, koja zahvaljujući bogatoj osnovnoj opremi nudi komforan prostor za prevoz pet osoba, te snažan benzinski agregat s podrškom efikasnog 4x4 pogona, Tivoli se nameće vozačima kojima treba svestran SUV automobil, koji je jednako siguran na asfaltu i van njega.

Po potrebi testni model može da povuče i prikolicu s kočnicama do mase od jedne tone, odnosno do 500 kilograma ako priključno vozilo nema kočnice. Krov se pri tome može opteretiti sa maksimalno 60 kilograma tereta. Startna cijena od 42.442 KM kod testnog modela uvećana je s doplatama za 4x4 pogon, metalik boju i dvozonski automatski klima uređaj za 3677 KM do konačnih 46.119 KM. Uz sve navedeno KGM daje deset godina garancije ili do 200.000 pređenih kilometara, a trenutno su aktuelni i određeni popusti, što testnu ponudu na domaćem tržištu čini specifičnom, s veoma malim brojem adekvatnih konkurenata.

POGON
100% korejski proizvod
Četverocilindarski turbo-benzinac je proizvod korejskih inženjera. Tih je i uglađen, a 280 Nm obrtnog momenta isporučuje na linearan način. Sa 163 KS pri 5500 o/min Tivoli nudi dovoljno pogonskog potencijala za svakodnevnu upotrebu, pa i više od toga. Deklarisana maksimalna brzina jeste 193 km/h, a KGM nije zvanično naveo ubrzanje do 100 km/h.

GPS mjerenje pokazuje rezultat od 8,7 sekundi uz napomenu da u praksi Tivoli djeluje brži. Potrošnja goriva se prema WLTP ciklusu kreće između 6,6 i 9,4 l na 100 km za testirani model s ručnim mjenjačem i 4x4 pogonom, uz prosjek od 7,6 litara. U testnim okolnostima uspjeli smo potvrditi donju granicu s prosjekom od 6,5 litara, dok je gornja u off-road uslovima vožnje ili pod maksimalnim opterećenjem stizala do 10, pa i 11 litara.

I ta činjenica je razumljiva jer je riječ o automobilu kojem 4x4 pogon ne služi samo kao podrška stabilnosti na asfaltu već i kao veoma upotrebljiv pogonski sistem izvan njega, na podlogama s lošijim prianjanjem. To je kvalitet koji se mora „naplatitiˮ na neki način, a u ovom slučaju to je višom prosječnom potrošnjom. Onima koji žele da ostvaruju nešto niže prosjeke KGM kao alternativu testnom modelu nudi Tivoli s prednjim pogonom.