Citroën SM

Previše dobar za svoje vrijeme

U trenutku kada se automobilski svijet sve više dijelio između praktičnih i luksuznih, Citroën je odlučio spojiti ta dva svijeta u jedno – i to na najfrancuskiji mogući način. Tako je 1970. godine predstavljen Citroën SM, automobil koji je trebalo da objedini udobnost, luksuz i tehnološku avangardu s temperamentom i performansama tipičnim za italijanske GT modele. Kao rezultat dobili smo jedan od najfascinantnijih, ali i najkontroverznijih automobila 20. vijeka...
08 Oktobar 2025

"Previše dobar" za svoje vrijeme

Nakon ogromnog uspjeha modela DS, Citroën je želio otići korak dalje i stvoriti luksuzni sportski kupe koji bi mogao parirati Jaguaru, BMW-u ili čak Ferrariju. DS je bio revolucionaran u pogledu dizajna i udobnosti, ali mu je nedostajala snaga, zato je 1961. pokrenut projekat “D Sport”, koji će kasnije izrasti u SM.

1972 Citroen SM rear three quarter in motion 1

Ključni trenutak dogodio se 1968. godine, kada je Citroën kupio italijanski Maserati. Time je otvoren put za nešto do tada nezamislivo – francuski automobil s italijanskim srcem. Maserati je dobio zadatak da razvije novi V6 motor, a zadatak je povjeren legendarnom Giuliju Alfieriju, konstruktoru brojnih Maseratijevih trkačkih motora. Alfieri je “odrezao” dva cilindra s Maseratijevog V8 iz modela Indy i stvorio aluminijumski V6 zapremine 2,7 litara, sa 170 KS. Agregat je bio lagan, rafiniran i dovoljno kompaktan da se uklopi u prednji pogon Citroëna.

1972 Citroen SM front in motion

Za dizajn je bio zadužen Robert Opron, čovjek koji je naslijedio Bertonija, tvorca modela DS. Opron je SM zamislio kao aerodinamični skulpturalni objekat, a ne običan automobil, a rezultat je bio spektakularan – duga niska silueta, zakrivljeno vjetrobransko staklo i prepoznatljiva staklena “maska” s tri para svjetala Cibié koji su se okretali u smjeru skretanja. Aerodinamika je bila impresivna: koeficijent otpora vazduha 0,33, jedan od najboljih u svijetu tadašnjih automobila, što ne čudi jer je karoserija testirana u istom tunelu kao i Concorde.

1972 Citroen SM rear three quarter

Unutrašnjost je bila još jedno remek-djelo jer se radi o futurističkom kokpitu s ovalnim instrumentima, hidrauličnim komandama i instrumentom sa četrnaest signalnih lampica, uključujući i veliku crvenu koja je upozoravala na kvar hidraulike.

DSC01729 HDR 1 scaled

Upravljač s automatskim vraćanjem u centar, hidropneumatsko vješanje i progresivni servo sistem DIRAVI činili su vožnju SM-a neuporedivim iskustvom – za jedne čarolijom, za druge čudom inženjerske ludosti.

1972 Citroen SM front three quarter in motion 1

Citroën SM bio je tada najbrži automobil s prednjim pogonom na svijetu jer je do 100 km/h stizao za oko 8,9 sekundi, a maksimalna brzina iznosila je preko 220 km/h što su bile vrijednosti koje su 1970. bile u rangu s najboljim evropskim GT-ima. Uprkos tome, SM nije bio klasičan sportski automobil jer je njegova filozofija bila pružiti stabilnost, komfor i eleganciju pri velikim brzinama – više Grand Tourer nego trkač.

1972 Citroen SM front interior seats 1

Zahvaljujući hidropneumatskom vješanju s automatskom nivelacijom, automobil je “plutao” preko neravnina, dok su kočnice bile izuzetno efikasne zahvaljujući centralnom hidrauličkom sistemu. Kasnije verzije, predstavljene 1972. godine, dobile su Bosch D-Jetronic ubrizgavanje i snagu od 180 KS, a ubrzo se pojavila i verzija s automatskim mjenjačem, prvenstveno namijenjena američkom tržištu.

Citroen SM front static HEADER

Bio je složen, skup za održavanje i zahtijevao vozača koji zna šta vozi, a cijena u Francuskoj iznosila je 52.000 franaka, što je bilo više nego Cadillac Eldorado ili Mercedes 350 SLC dok je  u Velikoj Britaniji koštao gotovo kao Ferrari Dino.

1972 Citroen SM front three quarter

Ali problem nije bio samo u cijeni. Maseratijev motor, izrađen gotovo u potpunosti od aluminijuma, pokazao se osjetljivim ako se zanemari redovno održavanje. Komplikovani hidraulični sistemi tražili su preciznost i iskustvo, što je u ono vrijeme bilo rijetkost izvan ovlaštenih servisa.

35059562376 140253bbc6 B

Iako je SM isprva izazvao oduševljenje i prodavao se dobro – oko 5.000 primjeraka u prvoj godini – problemi su brzo stigli. Zatim je 1973. izbila naftna kriza, cijene goriva su eksplodirale, a potražnja za luksuznim sportskim automobilima naglo pala. Prodaja je 1974. spala na samo 294 automobila, a Citroën je, opterećen velikim dugovima, završio na ivici bankrota.

Adfhadfhadfhadfhadfhadfhadfh

Ubrzo je kompaniju preuzeo Peugeot, Maserati je rasprodan, a proizvodnja SM-a obustavljena 1975. godine. Do tada je napravljeno ukupno 12.920 primjeraka, čime je završen jedan od najhrabrijih projekata u istoriji francuske auto-industrije.

1972 Citroen SM engine

Danas se Citroën SM smatra automobilom ispred svog vremena i simbolom epohe kada su dizajneri i inženjeri imali hrabrosti da sanjaju. Njegov spoj francuskog luksuza i italijanskog temperamenta ostao je neponovljen, a svaki primjerak koji je preživio danas vrijedi kao raritet.

Citroen sm 395 42 1400 1400 1 86

SM je možda bio “previše dobar” za svoje vrijeme, ali je zauvijek ostao dokaz da automobili mogu biti umjetnost na točkovima. U svijetu u kojem sve izgleda isto, Citroën SM i dalje blista kao podsjetnik da je drugačije često i bolje.

IZDVOJENI TEST


Test – Cupra Tavascan VZ

Stvoren da oduševljava oči i duh

I dok Volkswagen svojim električnim automobilima promoviše racionalnost, Škoda praktičnost, a ...