Porsche 959
Prvi hiperautomobil na svijetu
Kada se u jesen 1985. godine na sajmu automobila u Frankfurtu skinuo veo s jednog, tada još neshvatljivog, Porscheovog koncepta – automobilski svijet ostao je zatečen. Ispod poznate siluete Elfera krio se model koji nije bio ni klasični sportski automobil, ni trkaći prototip, ni drumski eksperiment – već sve to u jednom. Ime mu je bilo Porsche 959...
Priča o Porscheu 959 počinje još 1981. godine, kada Peter Schutz, novoimenovani generalni direktor Porschea, daje zeleno svjetlo vizionarskom projektu glavnog inženjera Helmutha Botta. Cilj je bio stvoriti ultimativni reli automobil za tada najekstremniju kategoriju – Grupu B.

Na temeljima 911 Carrere stvoren je prvi 4x4 trkaći prototip, interno nazvan 953, koji je već 1984. trijumfovao na reliju Pariz-Dakar s Renéom Metgeom za volanom.

No Grupa B je bila krhki san jer je zbog sve opasnijih nesreća FIA ukinula takmičenje, pa su Porsche inženjeri, umjesto na specijalnim stazama, morali pronaći novi smisao postojanja za ono što je postajalo najnapredniji automobil na planeti. Tako je nastao 959 u drumskoj verziji, kao spoj trkaće brutalnosti i svakodnevnog luksuza.

Od samog početka bilo je jasno da Porsche 959 nije samo brz, već i opsesivno precizan. Ispod karoserije od aluminijuma, kevlara i polikarbonata, skrivao se 2.8-litarski bokser agregat sa dva turbo punjača, četiri bregaste osovine i nevjerovatnih 450 konjskih snaga.

To je značilo 3,7 sekundi do 100 km/h, maksimalnu brzinu od 317 km/h, i status najbržeg serijskog automobila na svijetu. Ali prava magija ležala je u naprednoj tehnologiji.

Sistem Porsche-Steuer Kupplung (PSK) omogućavao je da se pogon na sve točkove dinamički prilagođava uslovima vožnje – bilo da je riječ o suvoj pisti, snijegu ili šljunku.

Tu su bili i sistemi poput aktivne kontrole visine vješanja, 17-inčnih magnezijumskih točkova sa senzorima pritiska u gumama, pa čak i sofisticirani sistemi za nadzor performansi – tehnologija kakvu ni današnji automobili u ovoj klasi ne podrazumijevaju.

Porsche je zvanično proizveo 292 primjerka do kraja 1988., no priča se tu ne završava. Početkom '90-ih, još osam vozila je sklopljeno iz preostalih dijelova, uz dodatne tehničke dorade.

Ukupno – samo 337 primjeraka. Među vlasnicima su se našli i poznati – od Herberta von Karajana, preko Borisa Beckera, do Billa Gatesa, koji je svoj primjerak kupio još 1988. No američke vlasti nisu imale razumijevanja za ovaj tehnološki dragulj bez potrebnih certifikata američkog standarda, pa je Gatesov 959 godinama skupljao prašinu u carinskom skladištu. Tek 2001. konačno je dobio dozvolu za vožnju.

Iako je prvobitno zamišljen kao rally ratnik, 959 je donio pobjede – i to dvostruke – na reliju Pariz-Dakar 1986. godine, ispravljajući gorak utisak iz prethodne sezone.

Ali njegova trkaća karijera nije se mogla razviti do kraja, jer su pravila igre već bila promijenjena. U međuvremenu, Ferrari je predstavio F40, koji je ubrzo preoteo titulu najbržeg automobila na svijetu. Ipak, to nije umanjilo status 959 – ni kao inženjerskog remek-djela, ni kao automobilske ikone.