BMW Serija 7 (E65)

Mrzili ga jer je bio ispred vremena

Prije više od 20 godina, BMW Serije 7 generacije E65 izazvao je podijeljene reakcije zbog avangardnog dizajna Krisa Bengla. Iako kontroverzan, model je postavio nove standarde, uveo iDrive sistem i uticao na dizajnerski pravac brenda koji traje do dan danas...
21 August 2025

Mrzili ga jer je bio ispred vremena

Kada je BMW predstavio četvrtu generaciju Serije 7 na sajmu automobila u Frankfurtu 2001. godine, bilo je odmah jasno da dolazi nešto radikalno drugačije. Model E65 nije bio tek još jedan luksuzni sedan – bio je najava nove ere za bavarskog proizvođača.

BMW 7 Series 2002 1280 937bc5113ff57aa858fb004ae18b21f873

Njegov kontroverzan dizajn, tehnička revolucija u unutrašnjosti i smjela implementacija potpuno novog iDrive sistema označili su oštar rez sa svim prethodnicima, ali i dubok uticaj na cijelu autoindustriju. 

BMW 760i 2002 1280 920ac0cef80917a3f64f81f3e0c7657277

BMW je ovim modelom odlučio okrenuti novu stranicu u viziji luksuza, ergonomije i dizajna, svjesno riskirajući da izazove podijeljene reakcije. Razvoj E65 započeo je krajem 1990-ih, a dizajn je zaključan već 1998. godine. Glavni odgovorni za izgled bio je Adrian van Hooydonk, tada mladi dizajner u BMW-u, dok je šef dizajna Chris Bangle preuzeo javnu odgovornost i postao lice kontroverzne transformacije.

BMW 760i 2002 1280 be905968181fa374bcd7fbcec0146f89e9

"Flame surfacing" dizajnerski jezik donio je zategnute, napete plohe, neobične proporcije i posebno istaknuti zadnji kraj koji je izazvao brojne komentare. Iako dizajn nije odmah naišao na odobravanje, kasnije su ga mnogi dizajneri prepoznali kao iznimno uticajan.

BMW 760i 2002 1280 2181ae3faf976b7bd4a55054f01e65a40b

Unutrašnjost automobila bila je jednako revolucionarna. Tradicionalni niz tipki zamijenjen je iDrive sistemom – tada potpuno novim konceptom upravljanja vozilom preko rotacijskog kontrolera. 

BMW 760i 2002 1280 0bf6f4a2c6940027cd75e1ae90ecc7cce1

Vozaču je omogućeno upravljanje s više od 700 funkcija putem jednog sistema, čime je kabina postala preglednija i modernija, ali i izazovnija za navikavanje. Po prvi put, ručica mjenjača nestaje iz centralne konzole i seli se na stub upravljača, što je u tom trenutku bio potez bez presedana.

BMW 760i 2002 1280 0eb9b00a1df9d8b864fbbe33112502f798

E65 je pokretao niz modernizovanih motora, uključujući novi V8 s naprednim Valvetronic i VANOS tehnologijama, koje su omogućile bolje performanse uz manju potrošnju.

BMW 760i 2002 1280 f70da2767c822f0c6295d845b01fc388b9

Modeli su započeli sa 735i sa zapreminom od 3.6L i 272 KS i 745i sa 4.4 litarskim agregatom i 333 KS, a kasnije su paletu proširili 12-cilindrični 6.0 litarski sa 445 KS te dizelski 730d sa 220 i snažni 740d V8 sa 260 konjskih snaga. Svi modeli bili su dostupni i u produženoj "L" verziji (E66), koja je zamijenila dotadašnju oznaku "iL" s "Li".

BMW 7 Series 2002 1280 a641adaff17f84b1e19868d261a57b60e2

U razdoblju proizvodnje od 2001. do 2008. godine, proizvedeno je više od 340.000 primjeraka Serije 7, čime je ovaj model ostavio snažan trag u luksuznom segmentu. Iako mu je javnost u početku bila nesklona, E65 se s vremenom počeo percipirati kao automobil koji je "hodao ispred svog vremena".

BMW 7 Series 2002 1280 da6feddeed0f5cc0c53ed621614e7e969c

Uticao je na cijeli dizajnerski pravac BMW-a u godinama koje su uslijedile, ali i na širu industriju – potičući mnoge proizvođače na veće vanjske estetske i unutrašnje tehnološke iskorake.

IZDVOJENI TEST


Test – KGM Actyon 1.5 T-GDI 4WD

Futuristički dizajn i premijum ambicije

Zadnji testni automobil SsangYonga vozili smo sada već daleke 2010. godine. Korejski brend u m...