BMW Serija 7 (E65)
Mrzili ga jer je bio ispred vremena
Prije više od 20 godina, BMW Serije 7 generacije E65 izazvao je podijeljene reakcije zbog avangardnog dizajna Krisa Bengla. Iako kontroverzan, model je postavio nove standarde, uveo iDrive sistem i uticao na dizajnerski pravac brenda koji traje do dan danas...
Kada je BMW predstavio četvrtu generaciju Serije 7 na sajmu automobila u Frankfurtu 2001. godine, bilo je odmah jasno da dolazi nešto radikalno drugačije. Model E65 nije bio tek još jedan luksuzni sedan – bio je najava nove ere za bavarskog proizvođača.

Njegov kontroverzan dizajn, tehnička revolucija u unutrašnjosti i smjela implementacija potpuno novog iDrive sistema označili su oštar rez sa svim prethodnicima, ali i dubok uticaj na cijelu autoindustriju.

BMW je ovim modelom odlučio okrenuti novu stranicu u viziji luksuza, ergonomije i dizajna, svjesno riskirajući da izazove podijeljene reakcije. Razvoj E65 započeo je krajem 1990-ih, a dizajn je zaključan već 1998. godine. Glavni odgovorni za izgled bio je Adrian van Hooydonk, tada mladi dizajner u BMW-u, dok je šef dizajna Chris Bangle preuzeo javnu odgovornost i postao lice kontroverzne transformacije.

"Flame surfacing" dizajnerski jezik donio je zategnute, napete plohe, neobične proporcije i posebno istaknuti zadnji kraj koji je izazvao brojne komentare. Iako dizajn nije odmah naišao na odobravanje, kasnije su ga mnogi dizajneri prepoznali kao iznimno uticajan.

Unutrašnjost automobila bila je jednako revolucionarna. Tradicionalni niz tipki zamijenjen je iDrive sistemom – tada potpuno novim konceptom upravljanja vozilom preko rotacijskog kontrolera.
Vozaču je omogućeno upravljanje s više od 700 funkcija putem jednog sistema, čime je kabina postala preglednija i modernija, ali i izazovnija za navikavanje. Po prvi put, ručica mjenjača nestaje iz centralne konzole i seli se na stub upravljača, što je u tom trenutku bio potez bez presedana.

E65 je pokretao niz modernizovanih motora, uključujući novi V8 s naprednim Valvetronic i VANOS tehnologijama, koje su omogućile bolje performanse uz manju potrošnju.

Modeli su započeli sa 735i sa zapreminom od 3.6L i 272 KS i 745i sa 4.4 litarskim agregatom i 333 KS, a kasnije su paletu proširili 12-cilindrični 6.0 litarski sa 445 KS te dizelski 730d sa 220 i snažni 740d V8 sa 260 konjskih snaga. Svi modeli bili su dostupni i u produženoj "L" verziji (E66), koja je zamijenila dotadašnju oznaku "iL" s "Li".

U razdoblju proizvodnje od 2001. do 2008. godine, proizvedeno je više od 340.000 primjeraka Serije 7, čime je ovaj model ostavio snažan trag u luksuznom segmentu. Iako mu je javnost u početku bila nesklona, E65 se s vremenom počeo percipirati kao automobil koji je "hodao ispred svog vremena".

Uticao je na cijeli dizajnerski pravac BMW-a u godinama koje su uslijedile, ali i na širu industriju – potičući mnoge proizvođače na veće vanjske estetske i unutrašnje tehnološke iskorake.