Start-stop sistem

Ušteda goriva ili skriveni neprijatelj motora?

Dok klasični automobili tokom čitavog radnog vijeka imaju u prosjeku oko 50.000 startova motora, vozila opremljena start-stop sistemom tu brojku višestruko premašuju – i do deset puta...
17 Juni 2025

Ušteda goriva ili skriveni neprijatelj motora?

Start-stop tehnologija, prisutna u gotovo svim novijim automobilima, razvijena je s ciljem smanjenja potrošnje goriva i emisije ugljen-dioksida. Iako postoji više različitih varijacija ovog sistema, sve funkcionišu po istom principu – automatski gase motor kada nije potreban, najčešće dok vozilo stoji. I dok se mišljenja o korisnosti ovog sistema često razilaze – ponekad se čak spominje i njegovo ukidanje – brojke govore u prilog njegovoj efikasnosti. Prema istraživanju Društva automobilskih inženjera (SAE), uštede goriva uz aktivan start-stop sistem mogu da iznose od oko 7 do čak 26 procenata, u zavisnosti od uslova vožnje.

Depositphotos 13670571 M

U situacijama poput zastoja u saobraćaju ili čekanja na semaforu, motor automatski prestaje da radi, pa se štedi količina goriva koja bi inače bila potrošena dok vozilo stoji. U modernim automobilima, potrošnja pri praznom hodu kreće se od otprilike 0,5 do 2 litra goriva po satu – što znači da svakodnevnim zaustavljanjima možete ostvariti dnevnu uštedu od oko pola litra, pa čak i više. Na godišnjem nivou to može da znači i do 500 eura manje potrošenih na gorivo, uz smanjenje emisije ugljen-dioksida za oko devet kilograma.

Uk Dashboard Start stop5b2520af 7872 4f26 b490 7208188e2450

Dok klasični automobili tokom čitavog radnog vijeka imaju u prosjeku oko 50.000 startova motora, vozila opremljena start-stop sistemom tu brojku višestruko premašuju – i do deset puta. Zbog toga su proizvođači morali da prilagode konstrukciju motora kako bi podnijeli dodatna opterećenja. Sistem je osmišljen tako da se aktivira samo kada motor dostigne optimalnu radnu temperaturu, a u uslovima kada bi njegovo ponovno pokretanje bilo rizično (recimo, pri niskim temperaturama ili hladnom ulju), privremeno se deaktivira.

Start stop iskljuciti 1747218986

Motori razvijeni za rad sa start-stop funkcijom prolaze brojne tehničke izmjene. Upravljanje motorom je usavršeno kako bi se smanjilo stvaranje čađi i produžio vijek trajanja turbopunjača. Takođe, tokom privremenog gašenja sprječava se vraćanje ulja u karter, kako bi svi pokretni dijelovi ostali pravilno podmazani i spremni za trenutno ponovno pokretanje. Drugim riječima, tehnologija nije samo dodata – ona je ugrađena s posebnom pažnjom, kako bi pružila uštedu bez negativnih posljedica po motor.

IZDVOJENI TEST


Test – Audi A5 2.0 TDI Quattro S Tronic

Napredak kroz dizajn, tehniku i multimediju

Podmlađujući jedan od svojih do sada najvažnijih modela Audi je odlučio da mu promijeni i ime,...