Električna ofanziva
Evo šta nas čeka na sajmu u Minhenu
IAA Mobility 2025 ponovo obećava spoj tradicije i budućnosti – od luksuznih SUV-ova do električnih sportskih automobila, sa garancijom da će Minhen još jednom biti svjetska pozornica na kojoj se kroji budućnost autoindustrije...
Od 9. do 14. septembra Minhen će ponovo postati epicentar automobilske industrije tokom održavanja IAA Mobility, popularno nazivanog Minhenskim sajmom automobila, koji je jedan od najvećih i najuticajnijih događaja u Evropi. Tokom šest dana posjetioci će imati priliku da vide desetine svjetskih premijera, stotine izložbenih primjeraka i da uživo isprobaju neka od najnovijih vozila na ulicama Minhena i u halama Messe München centra.

Ovogodišnje izdanje biće u znaku električnih automobila, što je očekivano s obzirom na globalne trendove, ali publika neće ostati uskraćena ni za klasične benzince i hibride – i oni će zauzeti značajan dio sajma. Što se tiče evropskih giganata, Audi bi mogao preuzeti veliki dio pažnje. Spekuliše se da će upravo u Minhenu biti predstavljena nova generacija Q7 – SUV modela koji je i dalje perjanica Ingolstadta.

Ljubitelje sportskih modela posebno će obradovati vijest da bi Audi u Minhenu mogao da otkrije novu verziju RS6 Avanta – kultnog karavana koji će, po svemu sudeći, dobiti plug-in hibridni pogon. Njegov manji brat, RS5, takođe bi mogao debitovati sa kombinacijom V6 benzinca i elektromotora.
Ipak, najzanimljiviji je nedavno otkriveni Audijev novi sportski koncept. Inspirisan legendarnim TT-om, ali i modelima poput Avus koncepta i R8, ovaj kupe/roadster nagovještava novi dizajnerski jezik brenda.

BMW
U Minhenu će svjetlo dana ugledati jedan od najiščekivanijih modela godine – potpuno novi BMW iX3. Električni SUV srednje veličine biće prvi serijski automobil izgrađen na Neue Klasse platformi, koja će poslužiti kao osnova za čitavu buduću električnu paletu BMW-a.

Cupra
Španski brend u usponu predstavlja svoj novi model Raval, zamišljen kao odgovor na Volkswagen ID.2. Riječ je o potpuno električnom automobilu dužine oko četiri metra, sa autonomijom do 450 kilometara. Inspiraciju vuče iz UrbanRebel Concepta iz 2022., a donosi sportski karakter u kompaktnom, urbanom pakovanju.

Ford
Nakon što su modeli Fiesta i Focus otišli u istoriju, Ford svoju strategiju sve više okreće elektrifikaciji. Rezultati do sada nisu uvijek bili uvjerljivi, ali američki gigant sprema povratak na velika vrata u Minhenu. Na sajmu će predstaviti potpuno novi kompaktni SUV, zamišljen kao nasljednik ugašenog EcoSporta.
Genesis
Luksuzni brend iz Južne Koreje sve snažnije gradi svoj imidž u Evropi, a premijera u Italiji bila je samo početak. Na sajmu u Minhenu predstaviće cijelu električnu gamu, uključujući G80, GV70 i GV60 – modele opremljene baterijama visokog kapaciteta koje nude domet u samom vrhu klase.

Hyundai
Između gradskog Bayona i popularne Kone očigledno ima prostora za još jedan model. Upravo to Hyundai planira da popuni premijerom novog kompaktnog električnog SUV-a, koji bi mogao debitovati upravo u Minhenu. Još uvijek nema zvaničnih informacija o imenu i tehničkim detaljima, ali nagađa se da bi mogao nositi oznaku Ioniq 2.
Kia
Na sajmu automobila u Minhenu mogla bi se prvi put u Evropi predstaviti Kia EV4 i PV5 – električna limuzina i električni kombi, koji su premijerno otkriveni tokom Kia EV Day događaja u februaru. Nije isključeno ni da ćemo vidjeti svjetsku premijeru Kia EV2, kompaktnog električnog SUV-a dužine 4,06 metara, čija je serijska proizvodnja planirana za 2026. godinu.
Mercedes-Benz
Glavna zvijezda sajma svakako će biti potpuno novi Mercedes-Benz GLC, sada u električnoj verziji, s radikalno izmijenjenim dizajnom i do 650 km autonomije. Brend iz Stuttgarta ukida oznaku EQ kao posebnu podmarku, a ubuduće će koristiti dodatak “EQ Technology” uz standardne oznake modela.
Posebnu pažnju privući će i koncept Mercedes-AMG Project XX – hiperautomobil od 1.360 KS, čija se proizvodnja očekuje 2026. godine. Pored njega, Mercedes će prikazati i novi CLA Shooting Brake, karavansku verziju modela CLA, dostupnu i u električnoj varijanti i kao blagi hibrid sa benzinskim motorom od 1,5 litara.

Opel
Opel je još 1965. godine postavio temelje evropskih koncept automobila s modelom Experimental GT. Šezdeset godina kasnije, u Minhenu će predstaviti Corsa GSE Vision Gran Turismo – futuristički koncept koji će biti dostupan i u digitalnoj verziji kroz video-igru Gran Turismo 7 za PlayStation 4 i 5.
Na štandu će se naći i serijska verzija Opel Mokka GSE, kao i unaprijeđeni Opel Astra plug-in, koji je već predstavljen online u julu, ali će u Minhenu doživjeti premijeru uživo.

Porsche
Veliko iznenađenje sajma biće prototip potpuno električnog Porsche Cayennea. Model najavljuje prelazak legendarnog SUV-a na baterijski pogon, a baziran je na PPE platformi, sa više nivoa snage, slično kao kod verzija s motorima s unutrašnjim sagorijevanjem. Ipak, Porsche neće ugasiti benzinski Cayenne – on ostaje u ponudi barem do 2030. godine, ali uz određene modernizacije.

Renault
Francuzi bi u Minhenu mogli predstaviti novu generaciju Renault Twinga. Nakon što je prvo prikazan kao koncept, pa zatim otkriven i njegov enterijer, ovaj mali gradski električni automobil sada je spreman za serijsku premijeru, a u salone stiže 2026. godine.
Pored njega, očekuje se i dolazak novog Renault Clia, sada u svojoj petoj generaciji.

Škoda
Češki brend, iako neće zvanično nastupati u sajamskoj hali, pripremio je veliku premijeru u samom Minhenu. Na posebnom događaju u gradu biće otkriven koncept Škoda Vision O – električni karavan koji najavljuje budući pravac brenda.

Volkswagen
Jedna od najiščekivanijih premijera dolazi upravo iz Wolfsburga – Volkswagen ID.2. Put do serijske verzije bio je dug: prvi put je predstavljen kao koncept ID.Life 2021. godine, da bi kasnije dobio potpuno novi dizajn i postao ID.2 all, dimenzijama i izgledom veoma blizak Polu.

U Minhenu će debitovati upravo serijska verzija ovog modela, a publika će prvi put vidjeti i njegovog crossover brata – koncept ID.2 X. Kao treći adut, Volkswagen donosi i potpuno novi T-Roc, kompaktni SUV koji je već najavljen na društvenim mrežama od strane šefa dizajna Andreasa Mindta.